Teamcoaching: waarom?
Hoe kunnen we gevoelige onderwerpen met elkaar bespreken?
Hoe kunnen we op een constructieve manier gedachten en emoties die ons dwars zitten uitspreken?
Hoe zorgen we ervoor dat niemand buitengesloten wordt?
Hoe kunnen we onze aannames over elkaar op een handige manier checken?
Hoe bouwen we aan onderling vertrouwen in ons team?
Wat is ieders aandeel in de teamdynamiek?
Hoe voeren we het gesprek over ieders persoonlijke behoefte in de samenwerking?
Hoe laten we oud zeer achter ons en kunnen we ons met energie op het heden en de toekomst richten?
Hoe leren we elkaar beter kennen op een luchtige en tegelijkertijd diepgaande manier?
Wat moet er besproken of ondernomen worden om de samenwerking te verbeteren?
Hoe worden we een inclusief team, zonder eilandjes?
Bovenstaande vragen krijg ik regelmatig. Een leidinggevende heeft soms iemand nodig van buiten de organisatie die een spiegel kan zijn voor het team en die onderzoekt aan welke knoppen hij of zij kan draaien om de onderlinge samenwerking te verbeteren. Als teamcoach faciliteer ik dat ‘lastige gesprek’.
Teamcoaching: mijn aanpak
Elke vraag is uniek en aan de hand van een gesprek met de leidinggevende en soms ook met de teamleden ontwikkel ik een programma op hoofdlijnen. Per interventie kijken we wat het opleverde en wat nodig is voor de volgende stap. Ik heb dus geen ‘one size fits all-aanpak’, ik ga steeds weer op zoek naar de ingang.
Teamcoaching vaak bestaat uit de volgende stappen:
Stap 1: Houvast: een nieuw hoofdstuk
• Wat wil je echt?
• Jouw masker: wat laat je gemakkelijk zien en wat niet?
• Jouw aandeel in de teamdynamiek: projectie en onuitgesproken verwachtingen
• Hoe weet je wat je wilt zeggen?
• 5 Verschillende manieren om te reageren op de ander die iedereen tot zijn beschikking heeft
Stap 2: Het gesprek
• Een veilige ruimte voor gesprek bouwen
• Erkenning van jouw behoeften en die van je collega’s
• Uit de machtsstrijd stappen
• In dialoog blijven terwijl je boos/bang/gekwetst bent
• Uitspreken zonder te kwetsen
Stap 3: Subtieler kijken
• Leren kijken naar de reactie die je krijgt
• Hoe te blijven luisteren als anderen uitbarsten of dichtklappen
• Transfer: het geleerde tot gewoonte maken