Teamcoaching: waarom?

Hoe kunnen we gevoelige onderwerpen met elkaar bespreken?
Hoe kunnen we op een constructieve manier gedachten en emoties die ons dwars zitten uitspreken?
Hoe zorgen we ervoor dat niemand buitengesloten wordt?
Hoe kunnen we onze aannames over elkaar op een handige manier checken?
Hoe bouwen we aan onderling vertrouwen in ons team?
Wat is ieders aandeel in de teamdynamiek?
Hoe voeren we het gesprek over ieders persoonlijke behoefte in de samenwerking?
Hoe laten we oud zeer achter ons en kunnen we ons met energie op het heden en de toekomst richten?
Hoe leren we elkaar beter kennen op een luchtige en tegelijkertijd diepgaande manier?
Wat moet er besproken of ondernomen worden om de samenwerking te verbeteren?
Hoe worden we een inclusief team, zonder eilandjes?

Bovenstaande vragen krijg ik regelmatig. Een leidinggevende heeft soms iemand nodig van buiten de organisatie die een spiegel kan zijn voor het team en die onderzoekt aan welke knoppen hij of zij kan draaien om de onderlinge samenwerking te verbeteren. Als teamcoach faciliteer ik dat ‘lastige gesprek’.

Teamcoaching: mijn aanpak

Elke vraag is uniek en aan de hand van een gesprek met de leidinggevende en soms ook met de teamleden ontwikkel ik een programma op hoofdlijnen. Per interventie kijken we wat het opleverde en wat nodig is voor de volgende stap. Ik heb dus geen ‘one size fits all-aanpak’, ik ga steeds weer op zoek naar de ingang.

Teamcoaching vaak bestaat uit de volgende stappen:

Stap 1: Houvast: een nieuw hoofdstuk
• Wat wil je echt?
• Jouw masker: wat laat je gemakkelijk zien en wat niet?
• Jouw aandeel in de teamdynamiek: projectie en onuitgesproken verwachtingen
• Hoe weet je wat je wilt zeggen?
• 5 Verschillende manieren om te reageren op de ander die iedereen tot zijn beschikking heeft

Stap 2: Het gesprek
• Een veilige ruimte voor gesprek bouwen
• Erkenning van jouw behoeften en die van je collega’s
• Uit de machtsstrijd stappen
• In dialoog blijven terwijl je boos/bang/gekwetst bent
• Uitspreken zonder te kwetsen

Stap 3: Subtieler kijken
• Leren kijken naar de reactie die je krijgt
• Hoe te blijven luisteren als anderen uitbarsten of dichtklappen
• Transfer: het geleerde tot gewoonte maken

Persoonlijk leiderschap is de basis

Of je nou een leidinggevende bent, of een professional met ambities: iedereen heeft een persoonlijke set van overtuigingen over hoe je het leven het best kunt leiden. Van die dingen die je al hebt geleerd in de gezinssituatie waarin je bent opgegroeid. Voor de een zal dit een traditioneel gezin zijn geweest, voor een ander was het een totaal andere situatie. Toen heb je bijvoorbeeld al geleerd om altijd als eerste het woord nemen, veel hooi op je vork te nemen, onzichtbaar te zijn, over andermans grenzen heen te gaan of juist je eigen grenzen te verwaarlozen. Met welk gedrag kreeg je aandacht? En wat was not done?

Drivers voor gedrag
Deze overtuigingen noemen we drivers. Drivers nemen we natuurlijk ook mee naar de werkvloer en hebben daar invloed op ons gedrag, zeker als we onder druk staan of met iets bezig zijn wat we echt belangrijk vinden. De vraag is alleen of die manier van reageren altijd de meest handige is en je er altijd mee bereikt wat je wilt.

Gedragsverandering
Ik help mensen inzicht te krijgen in hoe het komt dat ze doen hoe ze doen. En wat ervoor zorgt dat ze steeds weer in de puree terechtkomen. Met deze inzichten op zak wordt het gemakkelijker om te experimenteren met ander gedrag. Gedrag dat het effect heeft waar ze blij en ontspannen van worden.

Lees meer over mijn werkwijze

 

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Daadkrachtige taal verstuurt eens per 2 maanden een nieuwsbrief met inspirerende artikelen en uitdagende vragen. En natuurlijk ben je zo ook direct op de hoogte van de nieuwe workshops!

Vul je naam in.
Vul een geldig e-mailadres in.