Intervisiebegeleiding: waarom?

Intervisie betekent voor mij: vooruitgang door stilstand en ontwikkeling van je persoonlijk leiderschap. Intervisie is een collegiale vorm van leren en ontwikkelen die gebruik maakt van de referentiekaders en deskundigheid van collega’s. Met andere woorden: je mag de bril van je collega even lenen om je eigen uitdaging te bekijken.

In het intervisiegesprek brengt iemand een vraag, probleem of casus in. Doordat collega’s vragen stellen, komt de situatie in een ander daglicht en krijgt de vraagsteller nieuwe oplossingsrichtingen tot zijn beschikking. Zo kan hij het een keer anders aanpakken dan hoe hij het gewend is te doen.

Mijn ervaring is dat intervisie groei en beweging brengt en de onderlinge verbinding tussen collega’s, verstevigt.

Intervisiebegeleiding: mijn aanpak

Intervisie is een geweldig middel voor leren en ontwikkelen! Ik begeleid met veel enthousiasme intervisiegroepen in diverse organisaties en ben zelf ook al jaren lid van meerdere intervisiegroepen.

Bij intervisie is een heldere start met afspraken over eigenaarschap, veiligheid, vertrouwen, commitment en structuur een voorwaarde. Dit biedt een stevige grond om met elkaar te kunnen leren en experimenteren met een verschillende intervisiewerkvormen. Omdat we in een intervisiebijeenkomst terugschakelen in tempo om in een reflecterende stand te komen, hecht ik veel belang aan een duidelijke en creatieve check in. Tijd reserveren voor een kwalitatieve check out zorgt ervoor dat het geleerde geborgd wordt voordat iedereen weer in de waan van de dag stapt. Ik stuur in de bijeenkomsten aan op dubbellaags leren: de groepsleden leren zowel naar de inhoud van de casus als naar de stijl en werkwijze van de casusinbrenger te kijken.

Persoonlijk leiderschap is de basis

Of je nou een leidinggevende bent, of een professional met ambities: iedereen heeft een persoonlijke set van overtuigingen over hoe je het leven het best kunt leiden. Van die dingen die je al hebt geleerd in de gezinssituatie waarin je bent opgegroeid. Voor de een zal dit een traditioneel gezin zijn geweest, voor een ander was het een totaal andere situatie. Toen heb je bijvoorbeeld al geleerd om altijd als eerste het woord nemen, veel hooi op je vork te nemen, onzichtbaar te zijn, over andermans grenzen heen te gaan of juist je eigen grenzen te verwaarlozen. Met welk gedrag kreeg je aandacht? En wat was not done?

Drivers voor gedrag
Deze overtuigingen noemen we drivers. Drivers nemen we natuurlijk ook mee naar de werkvloer en hebben daar invloed op ons gedrag, zeker als we onder druk staan of met iets bezig zijn wat we echt belangrijk vinden. De vraag is alleen of die manier van reageren altijd de meest handige is en je er altijd mee bereikt wat je wilt.

Gedragsverandering
Ik help mensen inzicht te krijgen in hoe het komt dat ze doen hoe ze doen. En wat ervoor zorgt dat ze steeds weer in de puree terechtkomen. Met deze inzichten op zak wordt het gemakkelijker om te experimenteren met ander gedrag. Gedrag dat het effect heeft waar ze blij en ontspannen van worden.

Lees meer over mijn werkwijze

 

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Daadkrachtige taal verstuurt eens per 2 maanden een nieuwsbrief met inspirerende artikelen en uitdagende vragen. En natuurlijk ben je zo ook direct op de hoogte van de nieuwe workshops!

Vul je naam in.
Vul een geldig e-mailadres in.